Seriál: Mléko – vyvracíme mýty II.

Dnes pokračujeme v seriálu o prospěšnosti mléka. Budeme se věnovat mýtu o tom, že mléko je nejlepší zdroj vápníku a podíváme se na to, jaké množství vápníku potřebuje lidský organismus pro své potřeby. Předchozí díly můžete naleznout zde:

Mýtus – mléko je nejlepší zdroj vápníku

Ale prosím vás! Mléko není zdaleka nejlepší zdroj vápníku a už vůbec ne ten jediný! Pravdou zůstává, že mléko je jeden ze zdrojů vápníku. Původním zdrojem vápníku (jakožto ostatních minerálů) však byla, je a navždy zůstane půda! Všechny minerály jsou rozpustné ve vodě a vstřebávané rostlinami pomocí kořenů. Minerály se pak následně rozloží do všech částí rostliny od kořenů, přes stonky a listy, až po květy a plody. Do lidského těla se tak vápník může dostat stejným způsobem, jakým se dostane do kravského mléka – prostřednictvím rostlin, které člověk či kráva pojídá.

Miliardy lidí po celém světě nepijí mléko vůbec a nemají s hladinou vápníku a chřadnoucími kostmi sebemenší problém. Projděte se někdy po maloměstských obchodech ve východní Asii nebo v Africe, o mléce si tam můžete nechat pouze zdát! Ženy některých afrických kmenů odkojí za život deset dětí, konzumují poloviční dávky vápníku než lidé v západním světě, a navíc z rostlinné stravy. A přesto, světe div se, je osteoporóza mezi těmito kmeny naprosto neznámý jev.

Mýtus – potřebujeme denně minimálně 1000 mg, tvrdí vědci

Ale vůbec ne! Naše vápníkové potřeby jsou ve skutečnosti mnohem nižší. Jak je vidno na příkladu afrických divošek, množství vápníku, které dospělý člověk skutečně potřebuje, se pohybuje někde kolem 400 mg/den, možná i méně. Proč se však ve vyspělých zemích doporučují tak přehnané denní dávky vápníku? Je to nasnadě. Množství vápníku, které pozříváme prostřednictvím jídla, má malou souvislost s tím, kolik vápníku si tělo nakonec vezme pro výživu kostí. Vaše střeva vždy vstřebají jen tolik vápníku, kolik je zapotřebí k pokrytí nezbytných potřeb.

Pokud náš jídelníček obsahuje nízké množství vápníku, tělo automaticky zefektivní vstřebávání minerálů a přijme z jídla více vápníku. Jestliže pravidelně jíme potraviny bohaté na vápník, tělo vstřebá je tolik, kolik potřebuje a zbytek vyloučí ve stolici. A jsme opět u fenoménu více se nerovná lépe. V případě mléka to platí dvojnásob!

Neexistuje žádný důkaz o tom, že by lidé trpěli nedostatkem vápníku a řídnutím kostí v důsledku malé konzumace mléčných výrobků. Když vám tedy začne někdo předhazovat, že potřebujete pít mléko a jíst sýry pro silnější kosti, pamatujte, že lidé s nejsilnější kostrou a nejnižším výskytem osteoporózy nekonzumují žádné mléčné výrobky a jejich zdroje vápníku pochází výhradně z rostlinné říše.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..