Seriál: Mléko – vyvracíme mýty III.

Dnes tu máme poslední díl našeho seriálu. Podíváme se na to, zda je mléko kvalitní zdrojem vitamínu D a zda jsou pro lidský organismus vhodné nízkotučné mléčné produkty.

Mýtus – mléko je nezbytným zdrojem vitamínu D

Někteří “odborníci” se nám rovněž snaží namluvit, že mléko je výborným zdrojem vitamínu D. Opět krásná polopravda! Ano, mléko je zdrojem vitamínu D, ale ne tím jediným, a hlavně naprosto nepřírodním.

Vitamín D není v mléce přirozeně obsažen, to mléčný průmysl dodatečně své výrobky doplňuje o některé fragmentované nutricie jako právě vitamín D. Jediným skutečně přírodním zdrojem tohoto vitamínu je sluneční svit. Pokud si dáte záležet a v průběhu roku si dopřejete dostatek sluníčka (a zde opět pamatujte, že více se nerovná lépe), tělo si vytvoří adekvátní zásoby a uměle “obohacená” mléka jako zdroj vitamínu D pak můžete s klidem hodit za hlavu.

Mýtus – nízkotučné mléčné produkty jsou zdravé

Toto tvrzení by od pravdy nemohlo být dále! Naše společnost se naučila vnímat nízkotučné výrobky jako zdravější alternativu a přitom jsou kolikrát takové výrobky pro organismus mnohem horší než plnotučné varianty. Při odtučňovacím procesu se totiž v mléce značně zvýší poměr bílkoviny a mléčného cukru. A jak už nyní víme, koncentrované množství živočišné bílkoviny způsobuje úbytek vápníku, zatímco příliš mléčného cukru (laktózy) vede k nesnášenlivosti a střevním potížím. Přestože je v nízkotučném mléce méně tuku, i tak stále postrádá, jako správný zdravý produkt, celou řadu důležitých živin jako vlákninu, dostatek vitamínu C a B, železo a další.

A to nejlepší na závěr

Studie pánů Ilche, Cohena a dalších ukazují, že silné a zdravé kosti nemusejí být ani tak odrazem toho, co jíme, ale spíše toho, co nejíme. Existuje řada potravin a látek jako živočišná bílkovina, cigarety, limonády, kofein a sůl, které brání efektivnímu vstřebávání vápníku a často způsobují jeho úbytek z těla ven a následné řídnutí kostí. Také je známo, že vápník není zdaleka jediný minerál, který ovlivňuje zdraví našich kostí. Hořčík a draslík mohou mít mnohem důležitější vliv a beta karoteny, fosfor a vláknina hrají údajně také jistou roli.

Pokud se tedy chcete vydat směrem za lepším zdravím, vyřazení mléčných výrobků z jídelníčku je velmi dobrý začátek. Budete mile překvapeni, čeho všeho se organismus zbaví, když přestanete pít mléko a jíst sýry. Vápník a ostatní důležité minerály vám rozhodně chybět nebudou. Rostliny jsou vynikajícím zdrojem všech potřebných živin, naopak mléko řadu z nich ve velké míře postrádá.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..